zaterdag 25 februari 2012

Aandacht

Aandacht


Het zijn niet zij, die aandacht verdienen
die altijd aandacht krijgen
maar zij die het meeste durven vragen
ze zullen ‘t krijgen, omdat ze niet zwijgen
en achter zware zwarte ellebogen
schuilen de meest ultieme dogmakerken
achter goed bedoelde sterkte
schuilt het intiemst bedoelde graf

zodra ook de levenden zwijgen.

Schrijver: Mobar V., Amsterdam.


Stilte droom


Een hart voor veranderde werelden,
zwaluwen op zoek nabij het strand
omhelzen tijdens een zomeravond
een glaasje cider bij de krant

een hoofd voor op de salontafel
vertegenwoordigt de leesbare ziel
in andere tijden, kom je terug

naar waar je nooit geweest bent.


Schrijver: Mobar V., Amsterdam.

Wildernis


Wees
een wees in de wildernis
de buitenhuid scherpt
binnenthuis
waar pa en ma steeds ruzie maken
verberg jij dromen onder het laken
drupt een oude waterkraan
een roestbruine weemoed
die mij veel te brutaal overkomt
dit is niet jouw thuis
ik scheur mijn teksten uit het dagboek
van een ander met een aangenaaide penis

ik ben de zoon van een trauma,
maar ik vecht mij terug
in dat stromend taalgebied
vraag je mijn woorden ter overweging
mijn wortels ter veredeling
en krachtig zingen van de nacht
geen moment van vergeving maar in opluchting
laat je mij niet meer alleen
daar in de woeste tuingeest
van het zwervende derde been buigen bomen
woeste dromen tegen alle richting in
waanzinnig op weg naar het einde,
gooi ik jouw fiets weer van de groene heuvel
laat jij je waaien door dit droeve euvel
onze benen bekrast door de braamstruiken
struikelend over zoveel verraad
op een dag terwijl je weet
dat ik je graag mag,

ik heb nog wat lijken onder het bed,
tijdens een herfstdag in de wildernis
die dag dat ik eigenlijk denk, dat ikjouw gedichten
zou moeten lezen in plaats van mijn eigen gedachten
als een dronkaard eenzaam te vrezen,

maar je ziet het al aan mijn gezicht
er heerst een beest in iedere zin
ik hunker naar het vreemde leed
dat ik bemin
van mijn gedachten gaan er werelden
niet over een enkele nacht ijs
of vallend blad, door zon gebroken
liefhebben van tranendalen

tussen jouw tepels
tenen kussen zinnen met dezelfde dunne vingers
die de dageraad beminnen,

drupt de oude waterkraan
een roestbruine melancholie
die nog steeds brutaler wordt,
maar ik vecht mij terug
in dat stromend taalgebied
vraag ik jou mijn woorden te overwegen,

alsjeblieft, verlaat me niet .


2 september 2008

© juli 2009, Mobar

1 opmerking:

  1. Tekenen

    Voor bomen die ik
    nog niet heb getekend
    heb ik een speciaal potlood bewaard

    soms als ik daar tegen praat
    lijkt het alsof ik geestig ben
    alsof er buitenaardse signalen
    mij inlichten over het belang
    van de zuurstofproductie
    alsof er ruimte-indianen
    mijn tekeningen begrijpen
    een taal zien in mijn zwijgen

    er zijn bomen die mij meer vertellen
    dan alle boeken in mijn boekenkast
    door wat zij in het leven zijn gebleven

    maar soms denk ik
    het is maar goed
    dat bomen zelden praten
    niet kunnen vertellen
    wat ik in de wereld heb gezien.


    Schrijver: mobar
    Inzender: Henk van Dijk, 24-08-2011


    Geplaatst in de categorie: hobby





    Deze inzending is 622 keer bekeken



    Beoordeling: 6.84 Aantal stemmen: 25




    Print | E-kaart |




    Er zijn 2 reacties op deze inzending:

    Naam: J.de Groot
    Datum: 26-08-2011
    Bericht: Mooi die combinatie, tekening en gedicht Henk.





    Naam: Irmlinda de Vries
    Datum: 24-08-2011
    Bericht: Onze stille getuigen en trouwe bondgenoten praten in een de taal der natuur. Mooi en ontroerend schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen