zondag 14 december 2014

13 oktober 1999


vrijdag 21 december 2012

13 oktober 1999










Een andere naam















Jarenlang was Florian van Driesteveld op zoek naar een andere naam, eventueel een pseudoniem of anders een bijnaam. Een pseudoniem voor de maand, een pseudoniem voor zijn ellendige naam. Een bijnaam voor het karakter dat hij was geworden. Hij was geminderd met roken, dronk wat vaker uit de kraan, liep af en toe een blokje extra om, zijn conditie was redelijk, maar hij kon geen pseudoniem of bruikbare bijnaam vinden. En daar hunkerde hij naar, meer dan wat ook in zijn leven. Een huis, liefde, vriendschap, een bank, een bed, kleren, een fiets, hij had het allemaal al, het enige waar hij naar hunkerde was een andere naam. Hij zou zijn naam kunnen laten veranderen bij de burgerlijke stand, maar dan zou hij eersteen andere naam moeten verzinnen. En juist dat kon hij niet, hij was een pragmatische denker, hij hield niet van fantasie. Hij had geen fantasie. Hij was een fantasieloos mens.Die dertiende oktober van het jaar 1999 in de regenachtige hoofdstad van ons kikkerland, is Florian van Driesteveld vroeg opgestaan. Als hij, in de schrijfkamer, de computer aan heeft gezet, bemerkt hij een binnengekomen mail van Sally Winterflow.Hoi Lieve Florian,Grappig dat je lieve flamboyante vriend Hubert Stuipje een pseudoniem voor zichzelf heeft verzonnen. Okselaapje is een hele grappige naam. Als ik het goed begrijp is het een vrouwelijk aapje met een vrolijk blond kapsel. Heel lief dat hij haar dezelfde leeftijd heeft gegeven als die van mij. Het geeft mij de gelegenheid mij af en toe aan de domheid van deze unieke primaat te spiegelen. Zoals ik al schreef ben ik een oude ziel in een jong lichaam.Ik neem aan dat het bij Okselaapje ook zo is.Ik heb gehoord dat Hubert Stuipje een prachtig verhaal over een reis naar Portugal heeft geschreven, met Okselaapje in de hoofdrol. Ik wil dat verhaal heel erg graag eens lezen. Kun je het op één van de mij bekende schrijverssites plaatsen, dan lees ik het wel tijdens het surfen. Ik heb het heel erg druk in de boekenwinkel. Het is soms wel een saai leven, maar er zijn altijd weer situaties waar ik weer hoop uit kan putten, zoals wel nodig is tijdens het bestaan hier op aarde. Het best verkochte boek van de laatste weken is de nieuwe roman van Cassandra Daling, "De pientere cavia" over een jongetje dat zijn huisdier leert trampoline springen. Moet je echt een keer lezen, heeft Hubert Stuipje ook gedaan. Heb je al een andere naam voor jezelf verzonnen. Ik vind Florian van Driesteveld een prachtige naam hoor, daar is helemaal niets mis mee.Liefs, Sally Winterflow. Daar zit Florian van Driesteveld dan, achter de computer de schrijfkamer, iedereen heeft tegenwoordig een pseudoniem of een bijnaam, maar hij kan helemaal niets verzinnen. Verzinnen, daar heb je vrienden voor.































© oktober 2009, mobar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten